Het onderzoek

Gespecialiseerde bureaus namen reeds meer dan 120 van onze artikelen onder de loep. Non-foodproducten werden onderzocht in onafhankelijke laboratoria, voeding en dranken via blinde smaaktesten.

Blinde smaaktesten 

Het marktonderzoeksbureau Consumer House deed blinde smaaktesten bij meer dan 3.500 personen. De testpersonen zijn gebruikers van soortgelijke producten die onderzocht werden en doen hun boodschappen steevast in een supermarkt.

De deelnemers waren gelijk verdeeld qua:

  • regio: evenveel personen uit Vlaanderen en Wallonië;
  • geslacht: evenveel mannen en vrouwen;
  • leeftijd: evenveel personen uit 3 leeftijdsklassen (20-35 jaar, 36-50 jaar en 51-65 jaar).

Een smaaktest duurde maximaal 30 minuten. In die tijdspanne proefden de deelnemers een product van ALDI en een of meerdere A-merkproducten, zonder te weten welk product van welk merk is.

Er werd gepeild naar:

  • de appreciatie van de producten in hun geheel;
  • de appreciatie van een aantal specifieke kenmerken (smaak, uitzicht, geur, textuur, enz.);
  • de appreciatie van specifieke smaakkenmerken (bitterheid, zoetheid, sterkte van de smaak, enz.);
  • de algemene voorkeur van de ondervraagde personen.

Het onderzoek verliep sequentieel monadisch met een gebalanceerde volgorde. Dat betekent dat de ALDI-producten soms als eerste aan bod kwamen, maar ook als tweede of derde. Dit werd willekeurig afgewisseld en was niet bekend voor de deelnemers. 

Labotesten

Huishoudmiddelen en verzorgingsproducten werden onderzocht in een gespecialiseerd labo.

Eerst werd in een marktonderzoek gepeild naar de verwachtingen van consumenten. Op basis van die gegevens legde het bureau de testcriteria vast per product. Daarna werden alle producten, zowel die van ALDI als die van de A-merken, daarop getest en geëvalueerd op hun effectiviteit.

Ook de onderzoeksmethodes verschillen per product. Bij testen voor wasmiddelen werd het kleurbehoud onderzocht door textielstalen met specifieke kleuren 20 keer te wassen en daarna te vergelijken met standaardkleurschalen om verkleuring op te sporen.

De resultaten

Ben je benieuwd naar de testresultaten en conclusies? Neem dan een kijkje op de overzichtspagina.
We blijven onze producten onderzoeken en vergelijken met de A-merken, dus binnenkort verschijnen daar nog meer resultaten.
Zie je bovenstaand symbool in de winkel? Dan heb je een product voor je dat al getest werd en in de onderzoeken minstens even goed scoort als het grote A-merk.
Of het gaat om een artikel dat een goede recensie kreeg in de media.
Test het zelf!